Hiper- i hipoglikemia – różnice

Kategorie: 

Źródło: Internet

Hipoglikemia to spadek stężenia glukozy we krwi poniżej 70 mg/dl, a hiperglikemia to wzrost stężenia glukozy we krwi powyżej 140 mg/dl. Oba stany zagrażają zdrowiu i życiu.

Czym różni się hiperglikemia od hipoglikemii?

Hiperglikemia jest stanem, w którym poziom glukozy we krwi przekracza 140 mg/dl, a w skrajnych przypadkach 250 mg/dl. Najczęściej zdarza się to w trakcie różnego rodzaju infekcji lub po dużym posiłku. Objawy hiperglikemii bywają lekceważone i chociaż nie jest to stan poważny, to brak rozpoznania i prawidłowego leczenia, może stanowić zagrożenie życia. Przedłużające się okresy hiperglikemii często wynikają z zaostrzenia chorób przewlekłych oraz ostrych stanów chorobowych. Nieleczona hiperglikemia może prowadzić do śpiączki hipermolarnej, kwasiczej śpiączki ketonowej lub kwasicy mleczanowej.

Hipoglikemia, czyli niedocukrzenie, to stan, gdy stężenie glukozy we krwi jest mniejsze niż 70 mg/dl. Stan ten u osób chorujących na cukrzycę bezpośrednio zagraża życiu i zdrowiu, dlatego ważne jest natychmiastowe udzielenie pomocy. Hipoglikemia może pojawić się także u osób zdrowych, które przez dłuższy czas nic nie jadły. Wówczas zalecane jest zjedzenie kawałka czekolady.

Jakie są objawy hipo- i hiperglikemii?

Prawidłowe rozpoznanie hipoglikemii i hiperglikemii na podstawie objawów pozwala szybko i skutecznie zareagować. Charakterystyczne objawy niedocukrzenia to:

  • zaburzenia równowagi,
  • drżenie rąk,
  • podwyższony puls,
  • pocenie cię,
  • wilczy głód,
  • niewyjaśniony niepokój,
  • uczucie „miękkich nóg”,
  • dezorientacja i zagubienie,
  • zaburzenia mowy,
  • ból głowy i znaczne osłabienie.

Objawy hiperglikemii są nieco inne i obejmują:

  • bardzo częste oddawanie moczu połączone ze wzmożonym pragnieniem,
  • apatia i osłabienie,
  • sucha skóra,
  • zajady wokół ust,
  • utrata masy ciała.

Powtarzająca się lub długo utrzymująca hiperglikemia może prowadzić do kwasicy ketonowej, której charakterystycznym objawem jest pojawiający się w wydychanym powietrzu zapach przypominający aceton lub zgniłe jabłka.

Jak postępować w hiper- i hipoglikemii?

Oba stany wymagają pomocy lekarskiej. W hipoglikemii przed przyjazdem lekarza należy podać choremu węglowodany, np. w postaci cukru. Osobie przytomnej można doustnie podać glukozę – po około 10-20 minutach jej poziom we krwi ulegnie podwyższeniu. W przypadku osoby nieprzytomnej konieczne jest podanie glukozy dożylnie, a przy utrudnionym dostępie do żył, można domięśniowo lub podskórnie podać glukagon.

Pierwsza pomoc przy hiperglikemii polega przede wszystkim na wezwaniu lekarza i podtrzymywaniu funkcji życiowych chorego. Lekarz zwykle zaleca podanie insuliny krótkodziałającej.

 

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj