Mieszanie leków i preparatów ziołowych może być ryzykowne

Kategorie: 

www.dreamstime.com

Ziołowe, dietetyczne, energetyczne lub odżywcze suplementy są zazwyczaj korzyści dla zdrowia, jednak mogą stać się szkodliwe, a nawet zagrażać życiu, w połączeniu z niektórymi, powszechnie stosowanymi lekami.



"Naturalne" nie zawsze znaczy "bezpieczne", a wpływ i interakcje ziołowych suplementów diety i żywności funkcjonalnej, takiej jak napoje energetyczne lub batony odżywcze, mogą być trudne do przewidzenia. Ryzyko interakcji jest największe u dzieci i osób starszych oraz u osób cierpiących na kilka chorób oraz tych, którzy przyjmują wiele leków.


Lekarze powinni być świadomi i informować pacjentów o potencjalnych zagrożeniach mieszania dodatków i środków medycznych, gdyż ich oddziaływanie może zmniejszać lub zwiększać stężenie leku. Dr Ulbricht, w artykule “What Every Clinician Should Know About Herb–Supplement–Drug Interactions” opisuje szczegółowo niektóre z najczęstszych skutków ubocznych, spowodowanych interakcją pomiędzy ziołowymi suplementami diety, a lekami.

 

Przykładowo, zwiększone ryzyko krwawienia występuje przy spożywaniu czosnku, ginkgo, imbiru i suplementów z palmy sabałowej, poziom cukru we krwi obniża chrom, cynamon, serwatka, na gospodarkę hormonalną wpływa Dong Quai, black cohosh, palma sabałowa, a podwyższa ciśnienie krwi krwiowiec kanadyjski, zielona herbata, głóg i yerba mate.

 

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj