Błonnik sprzymierzeńcem osób walczących z cukrzycą

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Zmiana diety w celu włączenia do jadłospisu większej ilości błonnika może sprzyjać rozwojowi pożytecznych bakterii jelitowych, które z kolei mogą zmniejszać objawy cukrzycy i pomagać w utracie wagi.

 

Zwiększone spożycie błonnika w codziennej diecie może pomóc w zmniejszeniu objawów cukrzycy typu 2 – choroby często nazywanej wynikiem niezdrowego stylu życia, na którą tylko w Europie choruje ponad 60 mln ludzi.

 

Choroba wpływa na zbyt wysoki poziom glukozy w organizmie, co prowadzi do uszkodzenia tkanek oraz narządów. Hormonem regulującym poziom cukru w zdrowym organizmie jest insulina – u osób z cukrzycą zwykle organizm produkuje zbyt mało insuliny lub nie jest w stanie odpowiednio na nią reagować.

 

Cukrzyca jest chorobą, na którą nie ma lekarstwa, a jednocześnie dotyka coraz więcej ludzi, dlatego naukowcy usilnie starają się znaleźć jakiekolwiek rozwiązanie tego problemu. W ostatnim czasie szczególną uwagę poświęcono pożytecznym bakteriom, które żyją w naszych jelitach i jak się okazuje, mają duży wpływ na nasze ogólne zdrowie. Bakterie jelitowe są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego, ale także innych układów w naszych ciałach.

Badania wykazały, że osoby, które spożywają więcej błonnika, mają mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, a jeśli już na nią chorują to są w stanie efektywniej obniżyć poziom glukozy we krwi. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że każdy organizm reagował na zmiany trochę inaczej. Naukowcy postanowili więc zbadać, na co dokładnie wpływa błonnik. Prowadzone badanie trwało 6 lat i zostało opublikowane w czasopiśmie Science.

 

Wiele bakterii jelitowych rozkłada węglowodany na krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, w tym octan, maślan i propionian. Kwasy te pomagają odżywić komórki wyścielające jelito, zmniejszyć stany zapalne i lepiej regulować głód. Naukowcy dowiedli, że 12 tygodni diety wysokobłonnikowej skutkowało u uczestników badania znacznym obniżeniem poziomu glukozy we krwi a także redukcją wagi.

 

Jak się okazuje, spożywanie błonnika ma dobry wpływ na rozwój 15 szczepów bakterii jelitowych, które rozkładają spożywane węglowodany. Dodatkowo bakterie te tworzą bardziej kwaśne środowisko w jelitach, co zmniejsza liczbę niepożądanych gatunków bakterii i pobudzają produkcję insuliny.

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Komentarze

Portret użytkownika Halina

Niestety wciąż, zbyt mało

Niestety wciąż, zbyt mało osób spożywa odpowiednią ilość warzyw w ciągu dnia, które mają wiele cennego błonnika, a poza tym większość z nas ma utrudniony dostęp do naprawdę zdrowej i ekologicznej żywności, w tym warzyw i owoców, które zawierają w sobie bardzo dużo chlorofilu roślinnego. Może gdyby większość z nas wiedziała o tym, jakie właściwości posiada chlorofil, to częściej byśmy sięgali po warzywa w ciągu dnia? W tym artykule pt: 10 niesamowitych właściwości zdrowotnych, jest dokładnie opisane, jakie właściwości dla zdrowia oferuje chlorofil roślinny http://synergypoland.pl/10-niesamowitych-korzysci-chlorofilu/ Nie chciałabym również przypominać, że mając cukrzycę powinno się unikać lub w ogóle odstawić słodycze, jednak wciąż wielu cukrzyków spożywa słodycze i dziwią się, że wciąż chorują. Pozwolę sobie na mały wtręt: "Robiąc wciąż to co robisz, nie możesz spodziewać się innych rezultatów niż te, które masz" pozdrawiam... 

0
0

Skomentuj