Czy jedzenie jajek każdego dnia jest zdrowe?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Konfrontacja kilku badań na temat wpływu codziennego spożywania jajek na zdrowie człowieka skutkowała nowymi wnioskami. Jak aktualnie wypowiadają się eksperci internetowego serwisu medycznego Healthline, jedzenie jednego lub dwóch jajek dziennie nie ma negatywnego wpływu na zdrowie większości ludzi. Uwagę należy jednak zwrócić na częstotliwość spożywania jajecznic, omletów i innych dań śniadaniowych na bazie jajek. Dlaczego?

Naukowcy wykorzystali wnioski z trzech największych badań oceniających wpływ spożycia jajek na zdrowie układu sercowo-naczyniowego ludzi. W sumie pozyskane dane dotyczyły około 177 tysięcy uczestników z 50 różnych krajów. Co ciekawe, skonfrontowane ze sobą badania nie wykazały dowodów na to, by dla przeciętnego człowieka spożywanie jajek wiązało się z gromadzeniem cholesterolu we krwi lub ryzykiem przedwczesnej śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych. Doprowadziły za to do wniosków, że dla większości ludzi jedzenie jednego lub dwóch jajek dziennie nie zwiększa ryzyka choroby sercowo-naczyniowej ani śmierci.

W ciągu 3 ostatnich dziesięcioleci czasopismo naukowe American Jorunal of Clinical Nutrition publikowało badania wykazujące różne wyniki na temat związku pomiędzy spożywaniem jajek a poziomem cholesterolu we krwi. Przykładowo w 1982 roku twierdzono, że spożywanie jajek w umiarkowanej ilości nie ma wpływu na poziom cholesterolu we krwi. Do takich wniosków doprowadziły wyniki badania na 912 osobach, podczas którego analizowano czynniki oraz cechy przyczyniające się do chorób układu krążenia.

W 2001 roku pojawiło się natomiast badanie z udziałem 556 osób, którego autorzy stwierdzili, że codzienne jedzenie nawet jednego jajka może zwiększać ryzyko zawału serca o około 2%. Podstawą do tego stwierdzenia był fakt, że jedno jajko zawiera 200 mg cholesterolu. Taki tok rozumowania okazał się jednak zbyt uproszczony. W kolejnym badaniu uwzględniono bowiem inne składniki jajek, które mogą z kolei zapobiegać chorobom serca. To przede wszystkim witamina E, kwas foliowy, witaminy z grupy B i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Czy zatem regularne jedzenie jajek jest dobre dla naszego zdrowia? Aktualnie opinia na ten temat jest bardziej wyważona. Częsta konsumpcja jaj jest z pewnością odradzana osobom z wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego. Pozostali mogą jednak spożywać je z umiarem, ponieważ jajka to zdrowy składnik zbilansowanej diety. Przede wszystkim należy jednak unikać takich potraw, które składają się z wielu jajek, na przykład omletów oraz jajecznic. Odradzane są również popularne dodatki do jajek, m.in. boczek oraz inne tłuste mięsa. Znacznie lepszą alternatywę stanowi jedno lub dwa jajka gotowane czy też sadzone. Możemy zjeść je z warzywami. 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj