Odkryto co robić aby zminimalizować ryzyko demencji w podeszłym wieku

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Przewidzenie, co może wpłynąć na zdrowie poznawcze w podeszłym wieku, mogłoby pomóc w zapobieganiu różnym zaburzeniom psychicznym. Zatem w jakim stopniu czynniki, takie jak wykształcenie i pozycja społeczno-ekonomiczna, mogą wpływać na naszą pamięć i inteligencję? Nowe badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie naukowym Neurology, sugerują, że nie tak bardzo, jak mogłoby nam się wydawać.

Naukowcy postanowili zbadać, co wpływa na zdolności poznawcze danej osoby, czyli jej myślenie oraz zapamiętywanie. Chciano uzyskać wgląd w to, czy istnieją czynniki prowadzące do pogorszenia funkcji poznawczych w późniejszym życiu, skutkując na przykład chorobą Alzheimera lub innymi formami demencji.

Demencja powoduje spadek zdolności danej osoby w radzeniu sobie z codziennymi problemami. Chorzy mają gorszą pamięć, trudniej im się mówi oraz myśli. W najcięższych postaciach demencji pacjenci nie są już w stanie samodzielnie wykonywać nawet najprostszych czynności, przez co wymagają stałej opieki.

Naukowcy postanowili porównać wyniki testów myślenia oraz pamięci u osób w wieku 8 oraz 70 lat. Analizowano dane na temat w sumie 502 osób, które urodziły się w tym samym tygodniu w 1946 roku. Wszyscy przeszli testy poznawcze w wieku 8 lat, a następnie w wieku 69-71 lat. Szukano czynników, które mogłyby posłużyć do przewidywania sprawności umysłu w podeszłym wieku. Skupiano się więc przede wszystkim na poziomie wykształcenia oraz statusie społeczno-ekonomicznym uczestników.

Uczestnicy badania musieli wykonywać szereg testów, które weryfikowały sprawność ich pamięci, język, orientację oraz koncentrację. Zadania miały podobny poziom trudności zarówno wtedy, gdy wykonywały je dzieci, jak i już osoby w podeszłym wieku. Badacze brali pod uwagę zmienne takie, jak płeć, zdolności wykazywane w dzieciństwie, wykształcenie i status społeczno-ekonomiczny.

Odkryto, że umiejętność myślenia w dzieciństwie odpowiadała wynikom osiągniętym ponad 60 lat później. Innymi słowy – suma punktów otrzymana jako dziecko prawie zawsze równała się z wynikiem uzyskanym w wieku 70 lat. Odkryto jednak różnicę związaną z wykształceniem wyższym – osoby lepiej wykształcone miały wynik średnio o 16% lepszy niż uczestnicy, którzy zakończyli swoją edukację  przed 16 rokiem życia.

Co ciekawe, wyższy status społeczno-ekonomiczny nie miał znaczącego wpływu na wyniki poznawcze. Nie znaleziono także żadnego powiązania pomiędzy wyżej wymienionymi czynnikami, a obecnością blaszek amyloidowych, które są fizyczną oznaką choroby Alzheimera.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)

Skomentuj