W jaki sposób wysypianie się wpływa na organizm?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Niedawno przeprowadzone badania naukowe wskazują na nowe dowody dotyczące konsekwencji niewystarczającego wysypiania się. Zdaniem specjalistów zbyt krótki sen może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, a nawet do przedwczesnej śmierci.

Podczas snu mózg sygnalizuje uwalnianie licznych hormonów oraz innych związków chemicznych. Pomagają one w regeneracji układu odpornościowego, zachowaniu pamięci, regulacji metabolizmu oraz zmniejszeniu ryzyka wystąpienia wielu chorób. Zdrowy sen powinien zajmować nam od 7 do 8 godzin dziennie. Tak samo jak niezdrowe jest niewysypianie się, również zbyt długi sen niesie za sobą negatywne konsekwencje dla zdrowia.

 

Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Włoch przeanalizowali dane z 16 odrębnych badań przeprowadzonych w ciągu ostatnich 25 lat. Obejmowały one ponad 1,3 mln uczestników, wśród których ponad 100 tysięcy zdążyło już umrzeć. Po szczegółowej analizie wszystkich danych odkryto, że wśród osób sypiających poniżej 5 godzin ryzyko przedwczesnej śmierci było o 12% wyższe. Co ciekawe jednak, osoby śpiące powyżej 8-9 godzin dziennie miały jeszcze wyższe ryzyko przedwczesnej śmierci, wynoszące 30%.

 

Kontrola apetytu

Złe nawyki snu mogą zwiększać zapotrzebowanie organizmu na energię. Gdy śpimy, nasz organizm pożytkuje znacznie mniej kalorii, jednak jeśli śpimy mniej, częściej odczuwamy głód. Może prowadzić to do przejadania się, ograniczonej aktywności fizycznej i przybierania na wadze.

Funkcjonowanie układu odpornościowego

Podczas snu układ odpornościowy organizmu uwalnia związki chemiczne zwane cytokinami. Posiadają one działanie ochronne pomagające zwalczać stany zapalne, na przykład te spowodowane infekcjami. Bez wystarczającej ilości snu jesteśmy bardziej podatni na jakiekolwiek zakażenia.

 

Dobra pamięć

Badania wykazały, że właściwa ilość snu pomaga w zachowaniu dobrej pamięci. Analogicznie osoby niewysypiające się częściej zapominają o różnych informacjach. 7-8 godzin snu dobrze wpłynie także na naszą kreatywność oraz pamięć długoterminową.

 

Ryzyko chorób przewlekłych

Niewystarczające wysypianie się może zwiększać ryzyko wielu chorób przewlekłych. W badaniach wskazano przede wszystkim na: stres cukrzycę, choroby serca, otyłość oraz bezdech senny. Z tego powodu należy traktować wysypianie się na równi ze zdrowym odżywianiem oraz regularną aktywnością fizyczną.

Jak się wysypiać?

  • Przede wszystkim należy zaplanować stałe godziny snu oraz pobudki. Starajmy się kłaść spać mniej więcej o tej samej godzinie, a także nie przesypiać budzików – także w weekendy. W ten sposób zbudujemy regularny cykl snu. Możemy również zadbać o taką samą rutynę przed położeniem się spać, na przykład wzięcie ciepłej kąpieli i przeczytanie kilkunastu stron książki.
  • Jeśli mamy problemy z zasypianiem, na cztery godziny przez położeniem się spać powinniśmy unikać spożywania kofeiny, czekolady oraz nikotyny. Podobne działanie może mieć alkohol, który początkowo wywołuje senność, jednak z czasem ma działanie pobudzające.
  • Istotne dla wysypiania się jest także wygodne łóżko. Materac powinien dobrze dopasowywać się do ciała, a kołdra nie może być zbyt ciepła. W razie potrzeby możemy skorzystać z zatyczek do uszu lub zaciemniającej opaski na oczy.
  • W zaśnięciu o preferowanej porze pomaga regularnie wykonywana aktywność fizyczna. Nie możemy jednak uprawiać sportu zbyt późno, ponieważ organizm potrzebuje trochę czasu na wyciszenie się do snu. Ćwiczenia fizyczne pomogą też rozładować stres oraz napięcie nagromadzone w ciągu dnia. Podobne właściwości posiadają techniki relaksacyjne: joga, medytacja lub długie spacery.

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)

Skomentuj