Zdrowy jadłospis dla niemowlaka – jak żywić dziecko między 6 a 12 miesiącem życia?

Kategorie: 

Źródło: internet

Przez pierwsze 6 miesięcy życia jedynym pożywieniem malucha jest mleko matki lub mleko modyfikowane. Po tym czasie można rozpocząć wprowadzanie stałych pokarmów przy jednoczesnym karmieniu piersią. Zdrowy jadłospis dla niemowlaka powinien opierać się o produkty dostarczające mu jak największej ilości mikro- i makroelementów potrzebnych do prawidłowego rozwoju.

<--break->

Pierwsze posiłki
Kiedy dziecko skończy pół roku, umie już siedzieć, otwierać buzię, kiedy widzi łyżeczkę i nie wypycha jedzenia językiem, jest gotowe na pierwsze stałe posiłki. Początkowe dania dla malucha powinny być bogate w żelazo – pierwiastek, który w organizmie pełni kluczową rolę (jest m.in. składnikiem hemoglobiny, wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego), a którego niedobory wykazuje wiele dzieci. Jako pierwsze pożywienie można podać maluszkowi zmiksowane mięso (najwięcej żelaza ma mięso czerwone), komosę ryżową, białą fasolę, czerwoną soczewicę lub płatki owsiane. Przez pierwsze miesiące od wprowadzenia stałych pokarmów niemowlak będzie zjadał 4-6 porcji dziennie jedzenia wielkości kostek lodu, czyli ok. 120-240 g. Są jednak dzieci, które potrzebują więcej kalorii i składników odżywczych. Podawanie pokarmów należy więc dostosować indywidualnie do preferencji niemowlaka, a nie trzymać się sztywno tabel żywieniowych. Maluch karmiony piersią powinien dostawać mleko na żądanie, bez względu na zjadane posiłki stałe. Jeśli przestrzega się zbilansowanej diety bogatej w warzywa, owoce, pełnowartościowe węglowodany, białko i tłuszcze, nie ma ryzyka otyłości u dziecka. Dopóki maluch nie zjada słodyczy, dosładzanych kaszek, dużej ilości produktów z białej mąki i nie pije słodkich napojów, a posiłki są regularne, jego organizm zachowa równowagę.

Zasada 4 Dni
Wprowadzanie stałych pokarmów z wykorzystaniem zasady 4 Dni pozwoli na sprawdzenie ewentualnych reakcji alergicznych u dziecka. Oprócz typowych reakcji jak wysypka, zaczerwienienie skóry lub swędzenie, jedzenie może powodować również problemy z trawieniem. U dziecka pojawiają się wtedy bóle brzucha, trudności z wypróżnieniem, biegunki. Nowe pożywienie należy więc wprowadzać po 4 dniach (np. przez 4 dni można podawać dziecku awokado, a 5. dnia przygotować posiłek z awokado i słodkich ziemniaków). Stopniowe podawanie różnych produktów przyzwyczaja malucha do różnych smaków i uczy jedzenia wszystkiego, co dostaje.

Karmienie od 6 do 8 miesiąca
Apetyt dziecka będzie rósł z miesiąca na miesiąc, jednak już od początku warto wprowadzić liczbę posiłków i określone pory jedzenia. Maluch w wieku 6-8 miesięcy powinien dostawać 2-3 większe posiłki (śniadanie, lunch, późny obiad) i 1-2 przekąski (drugie śniadanie, podwieczorek). W przynajmniej 2 daniach należy zaproponować dziecku pokarmy bogate w żelazo. Niemowlak może spożywać już przetwory mleczne, np. jogurt, twaróg, pasteryzowane sery (nie może jeść serów pleśniowych). Dieta ma opierać się o zdrowe produkty, jak najmniej przetworzone. Żywieniowy gust dziecka w początkowym etapie można dowolnie kształtować, dlatego warto podawać maluchowi niestandardowe dania (np. mus z awokado i gruszki, pieczone bataty, mąkę kokosową z owocami, potrawy z mleka kokosowego, zielone warzywa). Oprócz serwowania niemowlakowi stałych posiłków, nadal warto karmić go piersią. Zdrowa dieta to także odpowiednie napoje – maluch powinien dostawać do picia tylko niegazowaną wodę i soki warzywne (ale nie owocowe) przygotowane w wyciskarce do soków.

Karmienie od 9 do 12 miesiąca
Dla maluszka podstawowym pokarmem nadal jest mleko matki. Każdego dnia rosnący brzdąc powinien zjadać 3 większe posiłki oraz 1-2 przekąski, w zależności od apetytu. W wieku 12 miesięcy dziecko je co 2,5-3 godziny i ma już wyrobioną rutynę odnośnie pór jedzenia. Jeśli maluch pije mleko modyfikowane, nie powinien spożywać go między posiłkami, podobnie jak soków owocowych czy dosładzanych napojów. Taka praktyka może prowadzić do próchnicy zębów. Posiłki mają składać się w większości z warzyw, białka i tłuszczu oraz węglowodanów złożonych. Wszystkie składniki dania trzeba pokroić na małe kawałki (ale nie miksować), żeby ułatwić dziecku przeżuwanie.

Zdrowy jadłospis można skomponować samemu, trzymając się zasad prawidłowego odżywiania (https://www.zdrowystartwprzyszlosc.pl/zywienie-dzieci/menu-na-caly-dzien). Maluch nie powinien dostawać słodkich i słonych produktów i uczyć się regularności jedzenia. Podjadanie między posiłkami uczy dziecko złych nawyków żywieniowych, które w późniejszym życiu mogą prowadzić do problemów z nadwagą.

 


 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj