Czy jedzenie może działać jak lekarstwo?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

To, czym żywimy się na co dzień, ma ogromny wpływ na nasz ogólny stan zdrowia. Nawyki żywieniowe wiążą się z niższym lub wyższym ryzykiem występowania przeróżnych chorób, ale przyjmowane pokarmy mogą także wspomagać proces leczniczy. Dlatego tak wiele osób jest zdania, że to właśnie jedzenie jest naszym lekarstwem. Choć w wielu przypadkach sama dieta nie powinna zastępować leków zaleconych przez lekarza, z pewnością wspomoże ona ich działanie. Jakie składniki odżywcze są naszymi naturalnymi lekami?

Witaminy i minerały

Choć ciało każdego dnia potrzebuje niewielkich ilości witamin i minerałów, są one dla nas niezbędne. Pełnowartościowa, zróżnicowana dieta zapewnia efekt, którego nie jest w stanie dać nam żaden suplement. Niestety, współczesne odżywianie obfituje w przetworzone produkty spożywcze z niską zawartością składników odżywczych. To często bezpośredni powód tzw. chorób cywilizacyjnych. Niewystarczające spożycie witaminy C, witamin z grupy D i kwasu foliowego szkodzi naszemu sercu, obniża odporność i zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Doskonałym źródłem kwasu foliowego jest soczewica i ciecierzyca, witaminę D znajdziemy w tłustych rybach oraz żółtkach jaj, a witaminę C w większości owoców.

Przeciwutleniacze

Warzywa, owoce oraz zboża zawierają wiele korzystnych dla zdrowia związków chemicznych, jak np. przeciwutleniacze. Chronią one nasze komórki przed uszkodzeniami, które są powodem licznych chorób. Niezliczone badania dowiodły już, że osoby, których dieta obfituje w polifenole o silnym działaniu przeciwutleniającym, rzadziej chorują na depresję, cukrzycę, demencję oraz choroby serca. Polifenole znajdziemy w poszczególnych gatunkach warzyw i owców, ale również w zielonej herbacie, heryba mate, kakao i orzechach.

Błonnik

Niezbędny składnik zdrowej diety nie tylko wspomaga prawidłowe trawienie i wypróżnianie, ale również wspiera pożyteczną florę bakteryjną jelit. Przekłada się to na zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie i wzmocnienie naszego układu odpornościowego. Zwykle dieta o niskiej zawartości błonnika zwiększa ryzyko chorób, w tym raka jelita grubego i udaru mózgu.

Biało oraz tłuszcze

Białko i tłuszcze, zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego, odgrywają kluczowe znaczenie w naszym zdrowiu. Aminokwasy wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego i metabolizmu, a także ogólny rozwój organizmu. Z kolei tłuszcze dostarczają wartość energetyczną i są niezbędne do prawidłowego wchłaniania pozostałych składników odżywczych. Kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy m.in. w tłustych rybach, zmniejszają stany zapalne i korzystnie wpływają na zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Co nam szkodzi?

Tak samo, jak zdrowa dieta może zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby, tak niezdrowe odżywianie jest jej częstym powodem. Szczególnie niezdrowe wybory żywieniowe dotyczą słodkich napojów oraz wysoce przetworzonej żywności z nadmiarem soli, cukru i rafinowanych tłuszczów. U osób preferujących taką dietę szybko pojawi się otyłość, a w następnej kolejności cukrzyca oraz choroby serca.

Przetworzone produkty spożywcze źle oddziałują na florę bakteryjną jelit i odpowiadają za przewlekłe stany zapalne w organizmie, wywołując dodatkowo insulinooporność. Podczas badań przeprowadzonych na 100 tysiącach osób udowodniono, że każdorazowe zwiększenie spożycia przetworzonej żywności zaledwie o 10% zwiększa ryzyko wystąpienia raka o 12%.

Jak powinniśmy jeść?

Jeden z najzdrowszych modeli odżywiania to tzw. dieta śródziemnomorska, bogata w zdrowe tłuszcze, produkty pełnoziarniste oraz warzywa. Stosujące ją osoby mają mniejsze ryzyko wystąpienia chorób serca, chorób neurodegeneracyjnych, cukrzycy, niektórych nowotworów oraz otyłości. Zaleca się również stosowanie diet z przewagą roślin oraz tzw. paleo.

W naszym codziennym jadłospisie postarajmy się uwzględnić przede wszystkim:

  • Jagody, maliny, truskawki i jeżyny – dzięki zawartości silnych przeciwutleniaczy chronią nas przed chorobami przewlekłymi,
  • Warzywa krzyżowe – brokuły, kapusta czy jarmuż także zawierają szeroką gamę przeciwutleniaczy. Ich wysokie spożycie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca.
  • Tłuste ryby – łosoś, makrela czy sardynki doskonale wspomogą leczenie stanów zapalnych. To dzięki kwasom tłuszczowym omega-3.
  • Grzyby – zawarte w nich składniki odżywcze wspomagają funkcjonowanie układu odpornościowego, serca oraz mózgu.
  • Przyprawy – w szczególności kurkuma, imbir oraz cynamon wspierają leczenie stanów zapalnych i zespołu metabolicznego.
  • Zioła – pietruszka, oregano, rozmaryn i szałwia to tylko jedne z wielu ziół, które nie tylko poprawią smak potraw, ale także w znacznym stopniu poprawią nasz stan zdrowia.
  • Zielona herbata – napar obfituje w przeciwutleniacze, które zapobiegają powstawaniu wielu chorób w naszym organizmie.

Oczywiście nie zapomnijmy o codziennej porcji orzechów, nasion, awokado, oliwy z oliwek, miodu oraz kiszonek. Pamiętajmy, że kluczem do zdrowia jest różnorodna dieta, dlatego często próbujmy nowych owoców i warzyw.

 

 

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Komentarze

Skomentuj