Stany depresyjne po przebudzeniu – jak sobie pomóc?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Istnieje wiele rodzajów depresji. Niektóre występują lub nasilają się o określonych porach dnia i obejmują poczucie bezradności, braku sensu życia oraz dojmujący smutek. Naukowcy wyróżniają także poranną depresję. Jak można pomóc sobie w takim wypadku?

 

Objawy porannej depresji mogą obejmować ogólne osłabienie, obniżony nastrój, utratę zainteresowania oraz brak przyjemności w wykonywaniu jakichkolwiek czynności. Jeśli rozpoznajesz podobne odczucia u siebie, koniecznie zgłoś się do lekarza, aby postawił rzetelną diagnozę. Zwykle depresję diagnozuje się, gdy objawy jej towarzyszące występują przez okres co najmniej 2 tygodni.

 

Pozostałe objawy mogą obejmować:

  • znaczną utratę masy ciała,
  • uczucie niepokoju,
  • zmęczenie oraz brak energii,
  • niską samoocenę,
  • nadmierne poczucie winy,
  • myśli samobójcze,
  • myśli o samookaleczaniu,
  • trudności w budzeniu się rano, częste zasypianie,
  • trudności w wykonywaniu porannych zadań, takich jak ubieranie się czy mycie zębów.

W przypadku porannej depresji objawy te ulegają poprawie wraz z upływem dnia.

Przyczyny

Lekarze nie odnaleźli jeszcze konkretnej przyczyny depresji i możliwe, że nigdy nie będzie to możliwe, ponieważ istnieje wiele indywidualnych czynników, które mogą wpłynąć na jej rozwój.

 

Ponieważ depresja poranna pojawia się codziennie o tej samej porze, lekarze często łączą ją zaburzeniami rytmu dobowego. Wpływ na niego mogą mieć szczególnie zmiany hormonalne. Pozostałe możliwe czynniki to:

  • depresja występująca w rodzinie,
  • uzależnienie od narkotyków lub alkoholu,
  • zaburzenia snu,
  • zażywanie niektórych leków,
  • chroniczny ból,
  • lęk
  • ADHD,
  • traumatyczne wydarzenia w życiu oraz urazy.

Diagnoza

Diagnoza depresji zależy przede wszystkim od zgłaszanych przez pacjenta objawów. Lekarz będzie starał się wykluczyć wszystkie inne możliwe choroby. Po ustaleniu przyczyny szczególnie często zaleca się psychoterapię. Popularne są także leki – stabilizatory nastroju oraz leki przeciwpsychotyczne.

 

Naturalną metodą w leczeniu depresji mogą okazać się regularne ćwiczenia fizyczne, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Oprócz terapeutycznego wpływu na mózg, zwiększają one ekspozycję na naturalne światło słoneczne i pomagają w uregulowaniu rytmu dobowego.

 

Specjaliści zalecają także podjęcie działań takich, jak: dbanie o prawidłowy sen, ograniczenie korzystania z telefonów komórkowych, komputerów oraz telewizorów. Warto przygotowywać potrzebne rzeczy na drugi dzień, np. układać ubrania, które chce się założyć, szykować sobie śniadanie. Niezmiernie istotne jest także wysypianie się. Umiarkowany czas snu to około 8 godzin w ciągu doby.

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)

Komentarze

Portret użytkownika BOXIN

Wystrczy podawać niacynę,

Wystrczy podawać niacynę, prawdopodobnie wystarczy dawka 500mg 6 razy dziennie i po problemie. Można też mniejsze ale częściej jak ktoś dysponuje czasem Smile

0
0

Skomentuj