Eksperyment naukowy potwierdza, że motywacja przez karanie nie jest efektywna

Kategorie: 

Źródło: http://pixabay.com

Rodzice strofują swoje dzieci, aby poprawić ich zachowanie i zapobiec powtarzaniu złych nawyków w przyszłości. Paradoksalnie okazało się, że takie zachowanie może mieć całkiem odwrotny efekt.

 

Profesor Andreas Eder z Instytutu Psychologii na Uniwersytecie Juliusza i Maksymiliana w Würzburgu dokonał tego odkrycia podczas prowadzenia swoich badań. Rezultaty zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of Experimental Psychology: General.

 

Czego dotyczył eksperyment? Prof. Eder poprosił badanych o wypełnienie prostego zadania. Na ekranie pojawiała się cyfra, a uczestnik eksperymentu musiał zdecydować, czy jest większa czy mniejsza od 5. Musieli zakomunikować swoją decyzję poprzez naciśnięcie odpowiedniego klawisza: lewy dla liczb od 1 do 4 oraz prawy dla liczb od 6 do 9.

Jednak wcześniej uczestnicy dowiedzieli się, że kiedy nacisną jeden z dwóch klawiszy, otrzymają bolesne porażenie prądem. Naukowcy uważali, że uczestnicy będą naciskać klawisz rażący prądem o wiele wolniej i mniej chętnie.

 

Wyniki były jednak całkiem inne. Badani naciskali klawisz, który powodował ból coraz szybciej. Naukowcy byli zszokowani tym wynikiem. Ich zdaniem oznacza to, że kara nie jest odpowiednim sposobem na zahamowanie jakiegoś zachowania.

 

Badacze stwierdzili, że rozsądnym wyjaśnieniem jest teza jakoby szybsze naciskanie zostało spowodowane pobudzeniem przez doświadczenie szoku. Uczestnicy eksperymentu prawdopodobnie chcieli mieć ból jak najszybciej za sobą.

 

Inny eksperyment pokazał jednak, że pobudzenie nie jest odpowiedzialne za ten efekt. W kolejnym doświadczeniu badani mieli rozwiązać to samo zadanie, z tym, że jeden przycisk powodował słabe porażenie, a drugi silne.

Okazało się, że uczestnicy badania naciskali przycisk szybciej, tylko jeśli było to słabe porażenie. Nie istniało żadne powiązanie między mocnym porażeniem, a pobudzeniem danej osoby, więc nie mógł to być znaczący czynnik. W takim razie dlaczego badani narażali się na ból jeszcze szybciej?

 

Prof. Eder podsumował wyniki: „Udało nam się pokazać, że sama kara nie powoduje automatycznej zmiany zachowania. Bodziec, jakim jest kara, nie wpływa na nasze zachowanie, dlatego na pewno nie jest to najlepsza metoda wychowawcza.”

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Skomentuj